Merlin Melles: “Deze lockdown zal betaald moeten worden door ondernemers!”

“Merlin wil graag meewerken aan dit artikel maar ze heeft het momenteel erg druk. Schikt aanstaande dinsdag om 16.30 uur?” De personal assistent doet haar uiterste best om een afspraak in te plannen, maar dat valt niet mee. “Ze komt dan uit een meeting en moet daarna direct door naar het event wat we organiseren voor onze leden. Daartussen heeft ze wel even tijd!” Het is duidelijk; we hebben een afspraak met de netwerkkoningin van Nederland, en ze neemt de tijd voor ons.

Het was een logische stap voor Merlin. Als ondernemer heeft ze de universiteit des levens gevolgd en zo richtte ze in 2012 haar Founders Carbon Network op. “Een gouden vijver voor de BV Nederland”, zoals ze zelf zegt. Maximaal 500 leden maakt haar netwerk exclusief en gewild. Door de verschillende contacten en branches is er onderling veel business.

“Ik kijk bij nieuwe leden altijd naar de toegevoegde waarde voor de andere leden. We kennen geen natuurlijk verloop; elk jaar valt 10% af en komen er weer evenveel nieuwe leden bij. Deze leden komen nagenoeg altijd uit ons netwerk en worden aangedragen door onze bestaande leden. Er moet een klik zijn natuurlijk. Persoonlijk contact vind ik heel belangrijk. Wat drijft iemand, wat is zijn achtergrond en wat kan hij/zij betekenen voor de andere leden. Uiteindelijk geeft de ballotagecommissie de doorslag. We organiseren handelsmissies in binnen- en buitenland en houden nauw contact met elkaar via de diverse events die we organiseren. Dat geeft ondernemers vaak een enorme boost.

Tijdens de eerste 3 maanden van corona-uitbraak hebben we snel geschakeld. Voor onze leden zijn we direct gestart met het organiseren van meetings via teams en hangouts. Behalve van het fCN ben ik ook eigenaar van Pearl Card Services. Naast onze 500 fCN leden, die automatisch lid zijn van deze services hebben we binnen dit bedrijf veel meer leden. Met dit full serviceconcept ontzorgen we onze ‘Card dragers’ totaal op het gebied van Lifestyle, Travel, Butler services, Concierge services, Trusted Advisor en Healthcare services. Of het nu gaat om het bemachtigen van (uitverkochte) kaartjes voor Adele of het regelen van een trip naar Dubai; wij regelen het!

Travel services lag na de coronamaatregelen natuurlijk helemaal stil, maar onze healthcare service daarentegen werd enorm belangrijk. Wij konden voor onze leden relatief snel check ups en operaties regelen, doordat wij met onze softwaresystemen konden zien waar er wel plek was in Nederland. Daarnaast zijn onze medewerkers enorm creatief en zochten we direct naar de mogelijkheden; wat kan wel? Mooie vakantieplekken in eigen land aanbieden of cateringservice door sterrenkoks. We schakelen snel.

Ons team werkte overigens de eerste vier weken vanuit huis, maar kwamen vanaf begin mei weer terug op ons kantoor in het centrum van Amsterdam. We hebben een groot pand waar genoeg afstand kan worden gehouden. Daarnaast zoeken we regelmatig de ruimte op in het naast ons pand gelegen Vondelpark. Ik vind het fijn om mensen om me heen te hebben. Onze relaties komen ook regelmatig bij ons langs. Gelukkig kan dat nu weer met alle voorzorgsmaatregelen.

“Onze medewerkers zijn enorm creatief en zochten direct naar mogelijkheden; wat kan wel?”

Merlin Melles

Ik verwacht dat deze coronacrisis zeker een jaar of drie gaat duren. Onze economie heeft door alle coronamaatregelen nagenoeg stilgelegen. De Nederlandse overheid heeft goed en adequaat gereageerd mijns inziens tot nu, maar we zien dat alle maatregelen wereldwijd wel ten koste gaan van onze economie.

Deze lockdown zal betaald moeten worden en daar zullen zeker ook alle ondernemers voor op moeten draaien. De komende generatie zal het zwaar krijgen. Dat zie je nu al bij startups; financiering is een uitdaging.

Daarom is het, ook voor de toekomst, zo belangrijk om de juiste mensen om je heen te hebben. We hebben het gezien tijdens de eerste drie maanden van de coronacrisis; er werden direct koppelingen gemaakt door de leden. De juiste mensen waren snel bereikbaar. Dat geeft maar weer aan dat een juist netwerk van levensbelang is, waarbij men elkaar de business gunt en zich kwetsbaar durft op te stellen. Daarom ben ik ook zo trots op onze leden, want zij vormen immers onze netwerkclub.